Távoktatási program általános iskolás magántanulóknak, külföldön élő magyar családoknak

távoktatás
Forrás: pixabay

Ahol a tradicionális, családközpontú oktatás, és a 21. század találkozik

Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Általános Iskola kidolgozott egy távoktatásos rendszert, amely online kapcsolattartáson keresztül segíti az otthonoktató szülőket abban,

  • hogy a gyermekük Báró Wesselényis lehessen akkor is, ha az ország másik felén él,
  • hogy a gyermekük naprakész legyen a tanév során a tananyagból,
  • hogy a gyermek megkapja a tanítói, szaktanári segítséget a fontos készségek elsajátításában és elmélyítésében, mint amilyen például az írástanulás,
  • illetve bármiben, amiben rászorul, azonnal tanítói, tanári segítséget kaphasson,
  • a szülő pedig ötletekkel, jó tanácsokkal, bevált praktikákkal legyen ellátva, hogy az otthonoktatás soha ne váljon kötelesség szagúvá,
  • és, hogy folyamatos legyen a kommunikáció a család és az iskola között.
  • Azoknak a családoknak, akik otthon, vagy magántanulói kisközösségben szeretnék tanítani, oktatni a gyermeküket.
  • Azoknak a családoknak, akik a családi harmónia szocializációs erejében hisznek.
  • Azoknak a szülőknek, akik a szülői feladataikat nem nyűgnek, hanem szinte hivatásuknak tekintik.
  • Azoknak, akik otthonoktató családként már megküzdöttek néhány nem kooperatív iskolával.

 

A program különlegessége

  • A program abban különleges, hogy már az általános iskola első osztálytól lehet csatlakozni.
  • A virtuális távoktatás már évek óta jelen van hazánkban, de szinte kizárólag csak a középiskolások körében az elterjedt, hiszen ők már egyrészt magas szinten állnak a számítógép felhasználásban, másrészt pedig már tudnak egyedül, önállóan is tanulni.
  • A kisiskolások esetében a szülőnek még nagyon sok energiát kell befektetnie, ha otthon szeretné oktatni a gyermekét, hiszen a gyermek még nem tud olvasni, a számítógépen még nem igazodik úgy ki, mint 10 évvel idősebb társai, és hacsak teheti, nem a tanulnivaló fölött akarja az ideje nagy részét eldönteni.
  • Az Iskola nemcsak abban segít, hogy a gyermek és a szülei következetesen tudjanak haladni az anyaggal, hanem olyan szellemiséggel is átitatja a mindennapi tanulást, ami a családokban eleve megvan, de ha a tanulás túlságosan dominálja a családi légkört, akkor felborulhat a kényes az egyensúly.
  • A Iskola nevelési és oktatási programja speciálisan családközpontú, és ezt a szellemiségét tartja szem előtt a virtuális távoktatásban is.
  • A számítógép egy jó eszköz, de nem a végső cél!
  • A Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Általános Iskolában mind a bejáró tanulók, mind a távoktatásban résztvevők megkapják a támogatást ahhoz, hogy megélhessék az életet, ahelyett, hogy pusztán csak tanulnának róla.

 

Ki lehet magántanuló?

  • Magyarországon bárki lehet magántanuló, akár szakértői javaslat, akár egészségi állapot, akár szülői kérés alapján.
  • Sajátos nevelési igényű gyermek esetén csak akkor lesz ingyenes a fejlesztés, ha a Szakértői Bizottság ezt a kérelmet támogatja, szülői kérelem esetén értelemszerűen magának kell róla gondoskodnia.
  • 18 év fölött pedig akár saját kérés alapján is.
  • A lényeg egyszerűen annyi, hogy az iskolakötelezettséget Magyarországon két módon lehet teljesíteni: nappali tagozaton vagy magántanulóként.

A köznevelési törvény idevágó passzusa így rendelkezik erről:

  • Köznevelési törvény 45. § (5)– A tankötelezettség iskolába járással, vagy ha az a tanuló fejlődése, tanulmányainak eredményes folytatása és befejezése szempontjából nem hátrányos, a szülő kérelmére magántanulóként teljesíthető.
  • A magántanulói státusz ugyanolyan jogú és kötelmű iskolakötelezettség-teljesítést jelent, mint a hagyományos, minden nap iskolába járó értelmezés.

A SNI magántanulók jogairól bővebben itt olvashatsz a Digitális Középiskoláról pedig itt.

A Köznevelési törvényt itt, a 20/2012. EMMI rendeletet, ami pontosítja és specializálja a törvény előírásait pedig itt találod.

 

Hogyan néz ki a magántanulói jogviszony létrejötte a Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Általános Iskolában?

1.) A szülő kérelmet nyújt be, mert szeretné, ha gyermeke magántanuló lenne.

Magántanulói jogviszony kérelem>>

2.) Az Igazgató elbírálja a kérelmet, figyelembe vesz minden tényezőt, és hivatalos határozatot hoz arról, hogy a gyermek a továbbiakban magántanulóként teljesíti iskolai kötelezettségeit.

  • A Báró Wesselényiben bármennyire is arra rendezkedtek be, hogy támogatják a magántanulói jogviszony szabad választását,nálunk sem automatikus a státusz megállapítása, az Igazgató a döntését – majd ez után a határozatot – minden esetben a szülőkkel és a gyermekkel való beszélgetés után hozza csak meg.
  • Nem azért, hogy ne kelljen magántanulói státuszba venni a gyereket, vagy, hogy csökkenjen a magántanulóink száma! Sőt! Hanem azért, hogy a lehető legbiztosabban meg legyen arról győződve már ELŐRE, hogy a gyermek számára remek megoldás ez a verziója az iskolakötelezettség teljesítésének.
  • Így utólag senkit nem érhet meglepetés. Sem a családot, sem az intézményt.

 

Hogyan néz ki a gyakorlatban a távoktatás?

A beiratkozáshoz, és a magántanulói státuszhoz szükséges dokumentumok kitöltése, és az iskolának való megküldése után a gyermek hivatalosan a Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Általános Iskola tanulója lesz, magántanulói státuszban.

Ezek után virtuálisan, az Internet segítségével folyik a képzés:

1.) Rendszeresen, emailben és a távoktatás zárt felületein küldjük a gyermek számára aktuális, vagy soron következő anyagot, segédleteket, instrukciókat.

2.) Folyamatos a kapcsolattartás a pedagógusok és a szülők között, így a segítségnyújtás is folyamatos.

3.) Vizsga évente kétszer, félévkor, és év végén van.

4.) Minden egyedi igényt igyekszünk rugalmasan kezelni, hiszen ezek által mi is fejlődünk, az oktatási filozófiánk is fejlődik.

5.) Természetesen bármikor várjuk szeretettel az egész családot az iskolában, Pécselyen!

 

Milyen eszközök szükségesek a távoktatás programban való részvételhez?

  • Javasolt mindenképp egy állandó számítógép és Internet kapcsolat az anyagok fogadásához, és az online kommunikációhoz.
  • Van lehetőség skype-on is konzultálni, ehhez egy mikrofont szerencsés beszerezni.
  • Minden más szükséges eszköz évfolyamonként eltérhet, ezekre itt most nem térünk ki, de az otthonoktatás előnyeit és rugalmasságát figyelembe véve ezek alkalmazása nem kötelező (tankönyvek, munkafüzetek, füzetek, rajzeszközök, stb.).

 

Távoktatási program tartósan vagy átmenetileg külföldön tartózkodó családok gyermekeinek

A Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Általános Iskolában a külföldön élő magyar családoknak külön távoktatási programot fejlesztettek ki, amelyben kiemelt hangsúlyt kap a magyar nyelv- és irodalom, illetve a honismeret.

A távoktatási programmal elkerülhetőek az alábbi problémák:

  • idegen közösségben való tartós jelenlét mellett sem romlik a magyar nyelvi kompetenciája a gyermeknek, mert nincs ráerőltetve egy másik nyelven való tanulás, másik kultúra, másik gondolkodásmód, a saját igényei és üteme szerint úgyis tanulni fog majd az új kultúrából, és gazdagodik majd általa;
  • nem kell később honosíttatni itthon a bizonyítványokat;
  • a Szociális és Gyámhivatal is nyugodt lehet afelől, hogy a gyermek megfelelő oktatásban részesül.

A külföldön tartózkodó családok távoktatási programjáról bővebben itt olvashat.

 

A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz. Figyelmedbe ajánlom még a történetünkről, fejlesztésekről, tanulásról, fontos információkról és az elengedhetetlen motivációról szóló cikkgyűjteményeket is.

Nézz be máskor is, legyen szép napod!


One thought on “Távoktatási program általános iskolás magántanulóknak, külföldön élő magyar családoknak”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..