Eötvös József Evangélikus Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola – Sopron

http://pixabay.com/hu/iskola-épület-oktatás-ingatlan-295210/Sajátos nevelési igényű tanulók részére a 2015/2016-os tanévben már 10. alkalommal indítottak külön osztályt. Nyitott kapuk napja a gyermekek és szüleik megismerkedhetnek az iskolával, a képzésekkel, a leendő osztályfőnökökkel valamint a szaktanárokkal.

 

Az SNI tagozat (dyslexiás osztály) kódja: 21

Felvételi követelmények:

Érvényes szakértői vélemény.

A felvehető tanulók kategóriája:

Pszichés fejlődés zavar miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott tanulók körébe tartozó diákok (dyslexia, dysgraphia, dyscalculia).

Felvételi eljárás:

Az elmúlt tanévekben élénk érdeklődés kísérte a felvételit. Az SNI-s tanulók – ahogy minden felvételiző diák – felvételi eljárás során kerülhet az intézménybe.

  • Az eljárás során írásbeli vizsgarész esetén központi feladatlapon kompetenciamérés jellegű feladatokkal találkozhatnak a tanulók.
    • A szakértői vélemény alapján, a kidolgozásnál hosszabb idő áll a rendelkezésükre.
    • Az írásbeli eredményeket kizárólag az SNI-s tanulók mezőnyében vesszük figyelembe.
  • A szóbeli felvételin egy-egy tantárgyi (matematika, idegen nyelvek, hittan) kérdésre lehet számítani.
    • Kommunikációs és tájékozottsági témákat érintenek a felvételiztető kollégák.

 

Az iskola:

  • A sajátos nevelési igényű tanulóknak (és családjuknak!) adtak lehetőséget a középiskolai integrált (inkluzív) oktatásra, nevelésre azzal, hogy 2006 szeptemberében első alkalommal elindítottak számukra egy gimnáziumi tantervű osztályt.
  • Immár a 10. tanévben számos tapasztalattal lettek gazdagabbak, bátran mondhatják, hogy megalapozott stratégiával, az egész tantestület inklúzióra (befogadásra) törekvésével, áldozatos és szakértői hozzáállásával szép eredményeket értek el.

 

Oktatás

Ha képzőművészet, zene és testnevelés lennének a vezető tantárgyak az általános iskolai tantervben, kétségtelenül a tanulási zavarokkal küzdőknek a mostaniaktól eltérő csoportjával lenne dolgunk.”
(Geschwind)

  • A kisebb osztálylétszám lehetővé teszi, hogy a szaktanárok nagyobb, egyénre igazított figyelmet fordítsanak az egyes tanulókra.
  • A gimnáziumi tanterv alapján szerveződik a tananyaguk, így két idegen nyelv oktatása zajlik.
  • Az oktatási program az érintettek sajátos igényeihez igazodik, így került tantárgyaik sorába – többek között – a tánc és dráma, valamint a gyógypedagógiai készség- és képességfejlesztés, emellett a tanulók egyéni igényeihez igazított megsegítésben részesülnek egyéni fejlesztés keretei között.
  • Az osztályfőnök, a szaktanárok és a gyógypedagógusok tapasztalataikat ismertetik egymással és együttműködésük révén egyéni megoldásokat hoznak létre a tanulók megsegítésére.
  • A szülőket is bevonjuk a folyamatba. A kapcsolattartás és konzultáció szükséges ahhoz, hogy a közös célok és a következetes munka eredményezheti a tanuló leghatékonyabb előrehaladását.
  • A tanulási kudarcot kiváltó okok sokfélesége jelzi, hogy a kezelés módszerei is sokfélék lehetnek. Mindenható, minden tanulóra tökéletesen alkalmazható módszer nincs. Az alkalmazott eljárások mindegyike személyfüggő, az adott diák szükségleteihez igazítandók.

 

Pedagógiai alapelvük

Az iskola dolga, hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat, hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére, és az alkotás izgalmára, hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk, és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.”Szent-Györgyi Albert

Alapelvük, hogy pedagógiai tevékenységük középpontjában a gyermek áll oly módon, hogy figyelembe veszik teljes eddigi életpályáját, személyiségének vonásait, a deficit mértékét és jellegét a benne rejlő és kiaknázható lehetőségeket, kulturális-és szociális hátterét, motivációját.

Ebből kiindulva az adekvát fejlesztő módszer alkalmazásakor az alábbi szempontok figyelembevételét tartják szükségesnek:

  • A felzárkóztatás, a fejlesztés sikeressége minden tanuló esetében a különleges bánásmód, és differenciált fejlesztés függvénye, amely a tanuló saját erőfeszítéseivel együtt eredményezheti az előrelépést.
  • Egyéni differenciálás nélkül nincs hatékony képességfejlesztés!

 

Komplex fejlesztés

Komplex fejlesztő tevékenységet dolgoznak ki, a tanév első két hetében felmérik a tanulókat.

  • A felmérést egyénileg, feladatlapos rendszerben végzik, kiegészítve megfigyeléssel, és egyéb módszerekkel.
  • Az eredmények értékelésével elkészítik a személyes profilt, amely a további fejlesztő és differenciáló munka alapjaként szolgálhat.
  • Emellett tanulmányozzák a tanuló iratanyagát, figyelembe véve a korrekciós javaslatokat.
  • A felmérés alapján állapítják meg, mely fejlesztési területen kell mozogniuk.
  • A gyógypedagógiai fejlesztés egyénileg, és kiscsoportban történik.

 

A személyi feltételek:

  • Az intézmény – egyedülálló módon – két főállású gyógypedagógus – logopédust foglalkoztat.
  • A tanárok szemléletváltását több szakmai továbbképzésen, konferencián történt tudásbővítéssel érte el az iskola. Ideális körülmények megteremtésére törekedtek azzal is, hogy ezekben az osztályokban, csak a sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatosan elkötelezettséget érző, kellően motivált tanárok tanítanak.

 

Tárgyi feltételek:

  • Főként az informatikai eszközök körének bővítésével, egyéni fejlesztési tervet készítő programmal, valamint számos könyvvel, feladatgyűjteménnyel igyekezték javítani.
  • Néhány éve egy teljesen felszerelt és a gyógypedagógiai igényeknek megfelelően berendezett, logopédiai fejlesztő műhely áll a rendelkezésükre.
  • Igazi alkotó, szellemi tudáscentrum a sajátos nevelési igényű tanulók számára.

 

Tanítási-tanulási módszertani alapelvek:

  • Matematikai-logikai, valamint szövegértés-szövegalkotási kompetenciákhoz juthatnak a kooperatív tanítási módszerek segítségével.
  • Tevékenységközpontú pedagógiai módszereket alkalmaznak a nyelvoktatásban.
  • Egyéni differenciálás lehetséges a tantárgyak keretében.
  • A tanárok és tanulók részére modern programcsomagok, digitális tananyagok, szemléltető eszközök állnak rendelkezésre.
  • A tanárok módszertani repertoárja folyamatosan frissül, a tanulók számára pedig az újfajta metodikai eljárások hatékonyabb tanulási eredményt hoznak.

 

Az iskola honlapját itt nézheted meg.

A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz. Figyelmedbe ajánlom még a történetünkről, fejlesztésekről, tanulásról, fontos információkról és az elengedhetetlen motivációról szóló cikkgyűjteményeket is.

Nézz be máskor is, legyen szép napod!


Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

AZ UNIÓS TÖRVÉNYEK ÉRTELMÉBEN KÉREM, ENGEDÉLYEZZE A SÜTIK HASZNÁLATÁT VAGY, ZÁRJA BE AZ OLDALT. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás