A gyógypedagógiai lovaglás és voltizsálás (lovastorna) célja a tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, autista, részképesség problémákkal küzdő látás-, és hallássérült, (esetenként mozgássérült), magatartászavaros, hyperaktív, valamint beszéd problémákkal küzdő, esetleg inadaptált (alkalmazkodási képesség zavarával küzdő) gyerekek és fiatalok fogyatékosság specifikus fejlesztése egyénileg, vagy csoportosan a ló a lovaglás, a lovardai tevékenységek és környezet által.
A lovaglási helyzetek összetettsége rendkívüli és hatékony lehetőségeket jelent önálló terápiaként ill. egyéb terápiák kiegészítéseként.
Konkrét célok, feladatok:
Motoros funkciók fejlesztése: nagy mozgások, finommozgások koordinációja, helytelen mozgások korrekciója, adekvát (megfelelő) mozgások kialakítása, tartási hibák csökkentése, egyensúlyérzék, ütem- ritmusérzék fejlesztése. Az érzelmi-, akarati élet, a viselkedés, a magatartás, a cselekvés pozitív irányú befolyásolása.
- A megelőzés, a gyógyítás, a képességfejlesztés, a nevelés, valamint az életminőség javítása.
- A legkülönfélébb hátrányok csökkentése, kompenzációja
- A sérült, vagy nem megfelelően fejlett pszichés funkciók (érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem, gondolkodás) fejlesztése.
- A szocializáció elősegítése, a társadalomba való beilleszkedés hatékonyabbá tétele
- Az állattal, a társakkal, a környezettel való kapcsolatteremtés képességének. fejlesztése
- A kommunikációs készségek fejlesztések
- Szenzoros integráció tréningje
- A testtudat és a térérzékelés fejlesztése
- A tér és időbeli tájékozódás fejlesztése
- Önállóságra való nevelés
- Fegyelem, kitartás céltudatosság, felelősségérzet, a kötelességtudat kialakítása
- A bátorság, a gyorsaság, az ügyesség, az erőnlét növelése
- Segítségadás, önzetlenség, a szeretet, a tapintat megtapasztalása
- Sikerélmények elérése, örömszerzés
- A szabadidő kellemes és hasznos eltöltése
- Új ismeretek szerzése a lóról, a ló környezetéről, életmódjáról, gondozási körülményeiről
- Személyiség fejlesztése, önmaguk megismerése
A gyógypedagógiai lovaglás és voltizsálás (lovastorna) számos olyan elemeket tartalmaz, mely lehetővé teszi a „lovasok” komplex fejlesztését egy olyan területen, ahol a ló nem eszköz, hanem egy aktív cselekvő társ.
Az érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás és kommunikáció fejlesztése
- A lovagoltatás során a különböző érzékszervek, analizátorok a külső és belső érzékelés állandó, folyamatosan változó hatások alatt állnak. Az állandó ritmusos mozgás hatást gyakorol a taktilis (tapintási), kinesztetikus (mozgás) érzékelés alakulására, fejlődésére. A játékok, gyakorlatok során vizuális és akusztikus észlelésük, érzékelésük differenciáltabbá tehető. A komplex feladatok lépéseinek helyes sorrendjének megtanulása a szerialitás, gyakorlása révén fejleszthető.
- A lovagolással összefüggő új térátélés élménye, valamint a mozgó lóhoz való folyamatos alkalmazkodás segíti a pszichés és kognitív funkciókban károsodott gyerekek figyelmének fejlődését, általuk fokozható a figyelmük tartóssága, terjedelme. A lovaglás során végzett gyakorlatok fejlesztik megfigyelő képességüket, növelik emlékezeti teljesítményeiket.
- Maga a lovaglási helyzet megkívánja a lovastól, hogy a ló mozgása közben cselekedjen, és ehhez képest gondolkodjon is. A lovaglás során megvalósuló folyamatos mozgás cselekvésvezérléshez igazodó gondolkodási reakciót igényel.
- A gondolkodási reakció gyorsasága befolyásolható a ló jármódjának, mozgásgyorsaságának, a lovaglási területnek – valamint az ehhez kapcsolt cselekvéseknek együttes – megváltoztatásával. Az önálló lovaglási helyzetek az analógiás és a problémamegoldó gondolkodást egyaránt fejlesztik.
- A gondolkodással szoros összefüggésben van a beszéd. A lovaglás nagyon jó lehetőséget kínál a kommunikáció fejlesztésére is. A szóbeli utasítások, a bemutatással egybekötött magyarázatok a beszéd megértést, a passzív és az aktív szókincs gyarapodását egyaránt segítik. A gyerekek gyakran szavakkal is kísérik a gyakorlatokat ez lehetővé teszi a feladatok könnyebb bevésését, elősegíti a beszédkésztetést, a beszédkedvet. A lovon ülve egyébként is sokkal oldottabbak, közlékenyebbek, szeretnek beszélni a lóhoz. Emellett a foglalkozás vezetőjével, a segítőkkel és a társakkal is kommunikálni kell. Különösen az autista, vagy autisztikus személyiségvonásokkal rendelkező gyerekek esetében van fontos szerepe a kommunikáció fejlesztésének. Ezt még elősegítik kis dalok, vagy mondókák ill. a zenével kísért, vagy zenére történő lovaglás is.
- A terápiás foglalkozások során lehetőség van új ismeretek szerzésére a ló tartásával, gondozásával, ápolásával kapcsolatban (szerszámozása, felépítése, testrészei, táplálkozása, patkolása)
Motoros és orientációs képességek fejlesztése
- A lovaglás körülményeinél fogva alkalmas a korábban elsajátított mozgássémák javítására, finomítására valamint az új helyzethez igazodó mozgások megtanítására.
- Mindez nagyfokú figyelmet és koncentrációt igényel a lovasoktól. Önmagában már a ló mozgása is hat a lovas mozdulataira. A lovaglás fejleszti a mozgáskoordinációt, az egyensúlyérzéket, téri orientációt. A lovon való helyes ülés kialakítása csökkenti a sérült lovasok tartáshibáit.
- A játékos gyakorlatok és feladatok segítik nagy- és finommozgásaik összerendezettségét. A ló ritmusos mozgása, a zenével kísért lovaglás fejleszti a ritmusérzékét.
A motoros és orientációs képességek fejlesztésének területei:
- Testkép, testfogalom kialakítása
- Egyensúly érzékelés fejlesztése
- Téri tájékozódás fejlesztése
- Mozgáskoordináció fejlesztése: a két testfél mozgásának összehangolása, illetve nagy és finommozgások összerendezése
Érzelmi állapot, akarati-cselekvési képességek befolyásolása
- A lovagoltatás során a résztvevőknek sok lehetőségük van a különféle érzelmeik kinyilvánítására. Ebben természetesen vannak magukkal hozott pozitív és negatív elemek. Célunk lehet az utóbbiak lehetőség szerinti megváltoztatása és a pozitív érzelmek megerősítése.
- A lovaglás sikeres megvalósításához kapcsolódó követelmény az akarati tulajdonságok kialakítása, formálása. Bátorság, kitartás, céltudatosság és helyes önértékelés nélkül nincs mérhető eredmény. Ezek a tulajdonságok ugyanakkor szorosan összefüggnek a cselekvéssel és annak eredményességével. Egy-egy feladat sikeres végrehajtása a gyerekeket örömmel tölti el.
- A terápiás gyógylovaglás során számos dicséretet, pozitív megerősítést kapnak. Mindez fokozza önbizalmukat, segíti a pozitív önértékelés és énkép kialakulását. A lovaglás hatására a gyerekek magatartása és személyisége pozitívan változik. Maga a lovaglási helyzet, a lóval való foglalkozás, a ló gondozása lehetővé teszi a feszültségek, a szorongás oldását, a szeretet kimutatását, a felelősség kialakulását egy másik élőlény iránt. A lovaglás során a gyerekeknek meg kell tanulniuk bizonyos biztonsági és egyéb szabályokat, valamint ezek betartását is. Meg kell tanulniuk a különböző helyzetekhez alkalmazkodni, a körülményeknek megfelelően adekvátan viselkedni, cselekedni. Ezáltal fokozható kitartásuk, feladat- és szabálytudatuk.
- A lóval való közös munka olyan motiváló erő, hogy gyakran a foglalkozások során nincs is szükség más motiváló tényezőre, sőt gyakran ez a hatása kihasználható a gyerekek életének egyéb területein is. Az érzelmi nevelésre és a magatartási zavarok csökkentésére a terapeuta egyéni példaadása által is lehetőség van.
Szocializáció elősegítése
- A lovaglás elképzelhetetlen a másik fél figyelembevétele nélkül. Legyen szó akár a lóról, akár a többi társról, vagy a lovardai környezet egyéb szereplőiről.
- A lovaglási környezet sok olyan elemet tartalmaz követelményeiben, amelyek a szocializálódást spontán, vagy szervezett módon segítik elő. Értékes segítséget jelenthet ebben a tekintetben a lóval, lovaglással való érzelmi motiváltság. A foglalkozások során a gyerekek megtanulnak együttműködni egymással, segíteni a társaknak.
- A lovaglás fejleszti az önállóságot, az aktivitást, a foglalkozásokon alkalmazott játékok fokozzák a találékonyságot, a problémamegoldást. A lovardai környezet gazdag ingerforrást nyújt a gyerekeknek, rengeteg élményszerzési lehetőséget biztosít számukra.
Forrás: Bozori Gabriella: Lovasterápia – Gondolatok és vázlatok a gyógypedagógiai lovaglás és lovastorna témaköréből (Polu-Press Kft. Székesfehérvár 2002)
Terápiás- és gyógypedagógiai lovagló helyek listáját itt tekintheted meg.
Lovaglással kapcsolatos cikkeket még a címre kattintva olvashatsz:
A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz. Figyelmedbe ajánlom még a történetünkről, fejlesztésekről, tanulásról, fontos információkról és az elengedhetetlen motivációról szóló cikkgyűjteményeket is.
Nézz be máskor is, legyen szép napod!
“Gyógypedagógiai lovaglás” bejegyzéshez 2 hozzászólás