Olvasás vizsgálat
- Az olvasási teljesítmény idejét másodperccel, a hibák számát hibaponttal jelöljük
- A 3.osztály elejétől már összefüggően, önállóan mondják el az olvasott szöveg tartalmát, természetesen az előzetesen megadott instrukció alapján.
- Az olvasás vizsgálatánál jelöljük
- a hangadás tónusát (halk-hangos),
- betűtévesztéseket,
- reverziókat, hangátvetéseket,
- kihagyásokat, betoldásokat,
- szóvégi lehagyásokat, „komfabulálást” (mást olvas, találgat),
- nevekre való emlékezést,
- technikai kivitelezés és tartalom megfigyelése közötti összefüggéseket,
- szövegemlékezetet.
Írás vizsgálat
Az írásvizsgálatot mindig diktálással végezzük. A tanulót nem engedjük radírozni, vagy átfirkálni a hibát. Ha javítani akar, a hibás szót tegye zárójelbe.
- Az írás hibái: grafomotoros hibák, görcsös ceruzafogás, nehézkes vonalvezetés.
- Betűtévesztések: betűkihagyások- betoldások, szótagkihagyások- betoldások, reverziók.
- Egybeírási és különírási hibák.
- A tanuló nem tudja megjegyezni a diktált szöveget.. Kihagy vagy megváltoztat szavakat, mondatrészeket, megváltoztatja a szórendet.
- Írás tempójának lassúsága.
Szókincs vizsgálat
Diszlexiára utaló jelek:
- hallási hasonlóság alapján elkövetett hibák,
- vizuális hasonlóság alapján elkövetett hibák,
- főfogalmon belül elkövetett cserék,
- képsorozaton kívüli szót használ,
- főfogalmat definiál, használattal definiál,
- szósaláta, hangátvetések.
Forrás: Magyar Fejlesztőpedagógusok és Gyógypedagógusok Nemzetközi Szakmai Egyesülete
Bővebben a diszlexiáról itt olvashatsz, a diszlexiaprevenciós és -reedukációs terápiáról pedig itt.
A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz. Figyelmedbe ajánlom még a történetünkről, fejlesztésekről, tanulásról, fontos információkról és az elengedhetetlen motivációról szóló cikkgyűjteményeket is.
Nézz be máskor is, legyen szép napod!
“A diszlexiások pedagógiai vizsgálata” bejegyzéshez 4 hozzászólás