Részvétel egy nemzetközi színház és dráma projektben

Egy kissé elmaradtam a történetünkkel, pedig egy igazán jó dolog történt, beválasztották a Lányomat egy nemzetközi színházas projektbe.

Részvétel egy nemzetközi színházas projektbe

Kaptunk az Iskolánktól egy értesítőt, hogy gyermekünket beválasztották egy két éves nemzetközi színház- és dráma projektbe. Amiről majd személyesen tájékoztatnak bővebben.

  • Megírták, hogy első körben osztályfőnöki munkacsoport ajánlása alapján kerültek be a gyermekek, az egész iskolából tízen. Ezt különösen nagy megtiszteltetésként éltük meg.
  • Nagyon meglepődtem, mivel diszlexiásként nehezen tanul egyedül szöveget (bár vannak nagy kivételek Whoopy Goldberg, Tom Cruise stb.).
  • Na meg nem is nagyon érdeklődött a színjátszás iránt. Bár alsóban járt drámapedagógiai órákra, amit nagyon szeretett, talán maradt valami nyoma? Szóval nem nagyon értettem miért is.

Tájékoztató a projektről

Aztán eljött a tájékoztató napja, amikor is kiderült, hogy ezen a projekten, nem a szövegtanulás van központi helyen. Hanem az egész test mimikájának elsajátítása a lényeg, azaz a „Commedia dell’arte” műfajé.

  • A projekt lényege, hogy kihozza a gyermekekből azokat a kulcskompetenciákat, amelyeket tanóra keretében nem tudna eszközölni. Ez végül is egy tanulmány része, hiszen végig dokumentálják az egész folyamatot, a tanuló fejlődését a két év során.
  • A projekt teljesen ingyenes, mivel az iskola pályázaton nyerte, teljes mellszélességben támogatja.
  • Hiszen kétszer 1 hetes workshopot (felkészülést) fognak tartani, ahol is egy maszkmester és egy olasz színész fogja őket betanítani. Illetve kéthetente lesznek dráma órák is. Ez belenyúlhat a tanítási időbe is, ezért fontos az iskola, a pedagógusok támogatása.
  • Mint kiderült képzőművészi vénával is kellett rendelkezni, ezért is esett lányomra a választás, illetve láttak benne egyéb képességeket, amiket a felszínre szerettek volna hozni.
  • A projekt része, hogy Magyarországon kívül még 3 országban fognak fellépni (Német-, Francia-, és Olaszországban). Ami kissé megrémisztett a mai veszélyes helyzetek miatt. Talán ez volt az oka annak, hogy páran nem vállalták el, ezt a rendkívüli lehetőséget.

Mi is sokat rágódtunk rajta, de úgy gondoltuk, hogy nem foszthatjuk meg tőle gyermekünket. Ez a projekt önbizalmat, tapasztalatot és egy csomó képességet adhat neki, amire különösen szüksége van.

Commedia dell'arte műfaj dióhéjban

A commedia dell’arte előadói hivatásos vándorszínész-társulatok voltak, melyeknek színészei a társulatok vezetőinek irányításával közösen dolgozták ki az előadás néhány oldalas cselekményvázlatát (canovaccio). Amely dialógusokat nem tartalmazott: azokat az előadók alkalomról alkalomra rögtönözték.

  • Az előadás így a résztvevő színészek közös munkájává vált. Amely az előzetes megbeszélés után is csak a színpadon nyerte el végleges formáját, a közönség reakcióitól függően.
  • Ha a nézők az eltúlzottan szenvedélyes, magasztos szerelmi vallomásokon nevettek, az a rész lett hosszabb. Ha pedig a kerítőnő szájából elhangzó trágárságig terjedő monológok kivételesen nem váltottak ki hangos tetszésnyilvánítást, azt az epizódot átugrották.
  • Egy társulat 10-12 főből állt, melyben minden szerepkörre volt alkalmas színész. Mesterségükhöz szükséges volt az olvasni tudás, a memória, az időzítés és az állandó gyakorlat a dialógusokban.
  • A karikírozó beszéd és a tökéletességig gyakorolt mozdulatok, az egész test mimikája a szöveget kétszeresen is kifejezővé tette. Ezt bizonyítja, hogy külföldi vendégszereplések alkalmával a közönség legalább olyan érhetőnek vélte a darab szövegét, mintha azt a saját nyelvén adták volna elő.
  • A nézők többsége – akár az antik görög színielőadásokon – többnyire csak távolról figyelhette az előadást. Ezért a commedia dell’arte színészei is kénytelenek voltak lemondani az arcjáték előadói eszközéről és az előadás élvezhetőségének érdekében maszkot viseltek.

E műfajról bővebben itt olvashatsz.

Véleményem a projektről

Összegezve ez a műfaj valóban sok képességet hozhat felszínre.

  • A maszk viselése talán bátrabbá teszi az előadókat, egy komoly kis csapattá alakulhatnak.
  • A különböző országok színházainak megismerése, a műfaj kulissza-titkainak elsajátítása, a külföldi családoknál való helytállás, az utazás, mind-mind olyan élményt, tapasztalatot jelent, melyet egész életében kamatoztathat.
  • Az amúgy is önbizalomhiánnyal küszködő tanulási zavaros gyermekként, ez olyan lehetőség, amiben valóban megmutathatja, amiben ő erős (művészi képességek). Illetve elsajátíthatja azokat a kompetenciákat, amikben gyengébb.
  • Nem utolsó sorban pedig az osztályban, az iskolában végre egyenrangúnak érezheti magát.

Bízom benne, hogy egyre többen jutnak hozzá ilyen remek lehetőséghez.

A projektről bővebben itt olvashatsz,

A történet folytatását itt olvashatod.

 

Nézz be máskor is, legyen szép napod!

A Blog 5. születésnapja alkalmából elindítottam a Patreon (támogatói) oldalamat , ahol lehetőséged van támogatni a munkámat egy jelképes összeggel, amennyiben hasznosnak találod és lehetőséged van rá.

Köszönöm, hogy itt vagy! 🙂

A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz. Figyelmedbe ajánlom még a történetünkről, fejlesztésekről, tanulásról, fontos információkról és az elengedhetetlen motivációról szóló cikkgyűjteményeket is.


“Részvétel egy nemzetközi színház és dráma projektben” bejegyzéshez 1 hozzászólás

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

AZ UNIÓS TÖRVÉNYEK ÉRTELMÉBEN KÉREM, ENGEDÉLYEZZE A SÜTIK HASZNÁLATÁT VAGY, ZÁRJA BE AZ OLDALT. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás