Egy kissé elmaradtam a történetünkkel, pedig egy igazán jó dolog történt, beválasztották a Lányomat egy nemzetközi színházas projektbe.
Részvétel egy nemzetközi színházas projektbe
Kaptunk az Iskolánktól egy értesítőt, hogy gyermekünket beválasztották egy két éves nemzetközi színház- és dráma projektbe. Amiről majd személyesen tájékoztatnak bővebben.
- Megírták, hogy első körben osztályfőnöki munkacsoport ajánlása alapján kerültek be a gyermekek, az egész iskolából tízen. Ezt különösen nagy megtiszteltetésként éltük meg.
- Nagyon meglepődtem, mivel diszlexiásként nehezen tanul egyedül szöveget (bár vannak nagy kivételek Whoopy Goldberg, Tom Cruise stb.).
- Na meg nem is nagyon érdeklődött a színjátszás iránt. Bár alsóban járt drámapedagógiai órákra, amit nagyon szeretett, talán maradt valami nyoma? Szóval nem nagyon értettem miért is.
Tájékoztató a projektről
Aztán eljött a tájékoztató napja, amikor is kiderült, hogy ezen a projekten, nem a szövegtanulás van központi helyen. Hanem az egész test mimikájának elsajátítása a lényeg, azaz a „Commedia dell’arte” műfajé.
- A projekt lényege, hogy kihozza a gyermekekből azokat a kulcskompetenciákat, amelyeket tanóra keretében nem tudna eszközölni. Ez végül is egy tanulmány része, hiszen végig dokumentálják az egész folyamatot, a tanuló fejlődését a két év során.
- A projekt teljesen ingyenes, mivel az iskola pályázaton nyerte, teljes mellszélességben támogatja.
- Hiszen kétszer 1 hetes workshopot (felkészülést) fognak tartani, ahol is egy maszkmester és egy olasz színész fogja őket betanítani. Illetve kéthetente lesznek dráma órák is. Ez belenyúlhat a tanítási időbe is, ezért fontos az iskola, a pedagógusok támogatása.
- Mint kiderült képzőművészi vénával is kellett rendelkezni, ezért is esett lányomra a választás, illetve láttak benne egyéb képességeket, amiket a felszínre szerettek volna hozni.
- A projekt része, hogy Magyarországon kívül még 3 országban fognak fellépni (Német-, Francia-, és Olaszországban). Ami kissé megrémisztett a mai veszélyes helyzetek miatt. Talán ez volt az oka annak, hogy páran nem vállalták el, ezt a rendkívüli lehetőséget.
Mi is sokat rágódtunk rajta, de úgy gondoltuk, hogy nem foszthatjuk meg tőle gyermekünket. Ez a projekt önbizalmat, tapasztalatot és egy csomó képességet adhat neki, amire különösen szüksége van.
Commedia dell'arte műfaj dióhéjban
A commedia dell’arte előadói hivatásos vándorszínész-társulatok voltak, melyeknek színészei a társulatok vezetőinek irányításával közösen dolgozták ki az előadás néhány oldalas cselekményvázlatát (canovaccio). Amely dialógusokat nem tartalmazott: azokat az előadók alkalomról alkalomra rögtönözték.
- Az előadás így a résztvevő színészek közös munkájává vált. Amely az előzetes megbeszélés után is csak a színpadon nyerte el végleges formáját, a közönség reakcióitól függően.
- Ha a nézők az eltúlzottan szenvedélyes, magasztos szerelmi vallomásokon nevettek, az a rész lett hosszabb. Ha pedig a kerítőnő szájából elhangzó trágárságig terjedő monológok kivételesen nem váltottak ki hangos tetszésnyilvánítást, azt az epizódot átugrották.
- Egy társulat 10-12 főből állt, melyben minden szerepkörre volt alkalmas színész. Mesterségükhöz szükséges volt az olvasni tudás, a memória, az időzítés és az állandó gyakorlat a dialógusokban.
- A karikírozó beszéd és a tökéletességig gyakorolt mozdulatok, az egész test mimikája a szöveget kétszeresen is kifejezővé tette. Ezt bizonyítja, hogy külföldi vendégszereplések alkalmával a közönség legalább olyan érhetőnek vélte a darab szövegét, mintha azt a saját nyelvén adták volna elő.
- A nézők többsége – akár az antik görög színielőadásokon – többnyire csak távolról figyelhette az előadást. Ezért a commedia dell’arte színészei is kénytelenek voltak lemondani az arcjáték előadói eszközéről és az előadás élvezhetőségének érdekében maszkot viseltek.
Véleményem a projektről
Összegezve ez a műfaj valóban sok képességet hozhat felszínre.
- A maszk viselése talán bátrabbá teszi az előadókat, egy komoly kis csapattá alakulhatnak.
- A különböző országok színházainak megismerése, a műfaj kulissza-titkainak elsajátítása, a külföldi családoknál való helytállás, az utazás, mind-mind olyan élményt, tapasztalatot jelent, melyet egész életében kamatoztathat.
- Az amúgy is önbizalomhiánnyal küszködő tanulási zavaros gyermekként, ez olyan lehetőség, amiben valóban megmutathatja, amiben ő erős (művészi képességek). Illetve elsajátíthatja azokat a kompetenciákat, amikben gyengébb.
- Nem utolsó sorban pedig az osztályban, az iskolában végre egyenrangúnak érezheti magát.
Bízom benne, hogy egyre többen jutnak hozzá ilyen remek lehetőséghez.
A projektről bővebben itt olvashatsz,
A történet folytatását itt olvashatod.
Nézz be máskor is, legyen szép napod!
A Blog 5. születésnapja alkalmából elindítottam a Patreon (támogatói) oldalamat , ahol lehetőséged van támogatni a munkámat egy jelképes összeggel, amennyiben hasznosnak találod és lehetőséged van rá.
Köszönöm, hogy itt vagy! 🙂
A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz. Figyelmedbe ajánlom még a történetünkről, fejlesztésekről, tanulásról, fontos információkról és az elengedhetetlen motivációról szóló cikkgyűjteményeket is.
“Részvétel egy nemzetközi színház és dráma projektben” bejegyzéshez 1 hozzászólás