A szakértői vizsgálat alkalmával a vizsgáló szakember ismerteti a diagnózist a szülővel. Ez egy előzetes vélemény, melyről a vizsgáló intézmény egy egyoldalas igazolást állít ki.
- A szülő a tájékoztatás alkalmával érvényesítheti egyetértési jogát, azaz itt van személyes lehetősége arra, hogy a vizsgálat megállapításaival kapcsolatos véleményét kinyilváníthassa.
- Ha a szülő a vizsgálat megállapításaival nem ért egyet, fellebbezési joga van, a szakvélemény kiállításától számított 15 napon belül, az illetékes kormányhivatalnál. Ekkor a kormányhivatal új vizsgálatot rendelhet el a feljebb-viteli intézménynél (fővárosi, megyei szintű szakértői bizottságok).
- Amennyiben a szülő egyetért, a szakvélemény érvényessé válik.
A szakvélemény érvényesítése az iskolában
- A véleményt a vizsgáló bizottság postán küldi el a szülőnek, illetve a gyermeket nevelő-oktató intézménynek.
- A nevelési-oktatási intézmény (óvoda, iskola) igazgatója a szakértői vélemény alapján határozatot hoz a tanulót megillető kedvezményekről. (osztályozás alóli felmentés, egyéni haladási tempó, egyéni bánásmód, tantárgyrészek értékelése alóli mentesség stb.)
- Az iskola igazgatója nem bírálhatja felül a szakértői véleményt, tehát az abban foglalt javaslatok alapján köteles a kedvezményeket megállapítani.
Igazgatói határozat
- Iskolája válogatja, hogy a határozat meghozatalát kell-e a szülőnek írásban kérnie, avagy megy ez már automatikusan a szakértői vélemény kézhezvételekor.
- Nem minden iskola vezetője van tisztában azzal, hogy ezt a határozatot meg kell hoznia, így érdemes a szülőnek figyelnie erre- ha nincs határozat, írásban kérelmezze annak meghozatalát.
- A határozat mindig az adott tanévre szól, függetlenül attól, hogy abban a tanévben lesz-e esedékes kontrollvizsgálat.
- Ha igen, akkor az új szakértői vélemény csak akkor jár újabb határozattal, amennyiben azt január 31-ig kézhez kapja az iskola. Ellenkező esetben az ez után készült véleményt a következő tanévben lehet érvényesíteni.
A pedagógus és a szülő szerepe
- Az iskola pedagógusai kötelesek magukra nézve elfogadni az iskola vezetőjének határozatát, és az abban foglaltak szerint kell eljárniuk a tanulóval kapcsolatosan. (Természetesen mindez nem csak az iskolában, de az óvodában, vagy más nevelési-oktatási intézményben dolgozó pedagógusokra is érvényes.)
- A napi tapasztalatunk azt mutatja, hogy érdemes a szülőnek a fogadó órákon személyesen is megismertetni a gyermek valamennyi pedagógusával a szakértői véleményben foglaltakat, mert az intézményen belüli kommunikáció ezekben az ügyekben még nem mindenhol zajlik gördülékenyen.
- Ezzel egyben kezdeményezi a gyermekkel kapcsolatos szorosabb együttműködést is, ami alapja a gyermekről való együttgondolkodásnak.
- Véleményünk szerint a tanulási nehézséggel/zavarral küzdő gyermekek esetében ez – az egyébként is rendkívül fontos – együttműködés a szülő és az iskola között, nagyban meghatározza a gyermek iskolai pályafutását.
Forrás: hogyantanuljunk.hu
Nézz be máskor is, legyen szép napod!
Kapcsolódó cikkek:
- Az első fokú szakértői vizsgálat menete (Nevelési Tanácsadó)
- A megyei szintű szakértői bizottságok vizsgálata – a szakvélemény
- A szakvélemény tartalma
- Hova fordulj, ha SNI gyermeked jogai sérültek?
A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz.