Érintett szülőként VAN véleményem a törvénymódosításról!

Nemcsak hófelhő árnyékolta be a tavaszi szünetet, hanem egy hír a törvénymódosításról, mely éppoly kidolgozatlan, megalapozatlan mint pl. a szakgimnáziumok kötelező szakmai gyakorlata. Az elgondolás jó, de semmi hátteret nem biztosítanak hozzá, mivel az iskola a szülőt kéri, hogy keressen gyakorlati helyet a gyermekének.

Ugyanez a helyzet az osztályzás alóli felmentéssel is. Természetesen speciális módszerekkel, hozzáértő szakemberekkel a diszlexiások is mindent el tudnak sajátítani és akkor valóban nem lenne szükség a felmentésekre, de amíg ez nem történik meg ez teljesen értelmetlen.

Magyarul, ha egy vízbe esett ember nem tud úszni és fuldoklik - a jogalkotók szerint - ne dobjunk neki mentőmellényt, mert az nem motiválja az úszás elsajátítására!

A mentőmellény jelen esetben az oktatásban a felmentés, mely felmenti a kormányt, az iskolát, a tanárt, hogy megfelelő módszerrel tanítsa a tanulási nehezítettséggel rendelkező tanulókat, akik így azokat a területeiket fejleszthetik, amikben esetenként sokkal jobbak, mint a társaik. Továbbtanulásaik során elsajátíthattak olyan szakmákat, melyekre valóban képesek.

Így hasznos tagjai lehettek a társadalomnak, mint néhány ismert diszlexiás Steve Jobs az Apple alapítója, Bill Gates, a Microsoft alapítója, Gabriel Garcia Marquez író, Michael Dougles és Hugh Grant színészek és még sorolhatnám, akik a megfelelő – jelen esetben montessori módszerrel – tanulva lettek sikeresek.

Hogy mennyire nem automatikus a felmentés!

A mi esetünkben az angol alóli felmentés okozott komoly dilemmát, amit határozottan nem szerettünk volna – gondolva a jövőre – de az Igazgató és a Nyelvtanár „kérésére” megtettük. Erről részletesen itt olvashatsz.

A szakértői bizottság sem javasolta előtte, mert ők is pontosan tudták a következményeit, de azt is, ha az iskola és a szülő együtt kéri, az nem alaptalan.

Úgy gondolom, hogy akik felmentést kérnek és kapnak, azok már a bukástól mentik meg a gyermeküket, amely végképp elvágná a továbbtanulás esélyét is. Ha megfelelő fejlesztést és segítséget ilyenkor nem kapnak, vagyis az indoklásban említett MOTIVÁCIÓT a folytatásra, ez marad az egyetlen MENTŐÖV számukra.

Egyik rendszer sem tökéletes, de a hiányosságokat eddig legalább ezzel kompenzálni tudták. Az elmúlt 10 évben úgy éreztem, ha bukdácsolva is, de haladunk egy jó irányba. Félek, hogy a pozitív diszkrimináció, most újból negatív lesz, mint ahogy annak idején Jablonkai Sára is megírta saját történetét a „Zárt ajtók mögött, avagy a fekete pedagógia árnyékában” c. díjnyertes alkotásában.

Mi lesz azokkal a középiskolásokkal, akiket továbbra is felmentenek?

Az Nkt. 97. §-a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

(1a) Az a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanuló, akit 2018. augusztus 31. napjáig a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből az értékelés és a minősítés alól mentesítettek. A mentesítés időtartamának félbeszakadása nélkül, középfokú iskolai tanulmányainak befejezéséig egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből az értékelés és a minősítés alól mentesülhet. Az e bekezdésben foglaltakra az 56. § (1) és (2) bekezdésben foglalt szabályok értelemszerűen alkalmazandóak.”

Az odáig rendben van, hogy megmarad a felmentés, de utána, ha főiskolára szeretnének menni mi fog történni? A középfokú nyelvvizsga alóli felmentés vajon továbbra is megmarad? Annak idején ezt a kérdést feltettük az Igazgatónknak is, aki határozottan állította, hogy a rendszer továbbviszi, azaz felmenti a nyelvvizsga alól. Na de most, hogy a rendszer meghibásodni látszik? Kíváncsian várom, hogy erre valaki tud-e érdemleges választ adni!

Végül milyen következményekkel jár, ha ezeknek a gyermekeknek elengedjük a kezét?

 

Bukdácsolva végzik el a 8 általánost, kitanulnak, ha sikerül egy olyan szakmát, amit nem szívesen végeznek. Közben komoly mentális problémáik lesznek a kudarcélményektől, az elveszett jövőképüktől, az önbizalomhiánytól és előbb-utóbb nem csatlósai lesznek, hanem rászorulói a társadalomnak. A szüleik, ha nem tudják kimenekíteni az állami oktatásból, szintén beleroppannak a tehetetlenségbe. S ez pontosan tudjuk hová vezet!

 

A törvénymódosítást 2017. május 31-én a parlament a megszavazta!

A parlament tehát megszavazta, hogy enyhe tanulási zavarral küzdő gyermekekből súlyosak legyenek, ez több mint sajnálatos.

Nézz be máskor is, legyen szép napod!

A Blog 5. születésnapja alkalmából elindítottam a Patreon (támogatói) oldalamat , ahol lehetőséged van támogatni a munkámat egy jelképes összeggel, amennyiben hasznosnak találod és lehetőséged van rá.

Köszönöm, hogy itt vagy! 🙂

A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz. Figyelmedbe ajánlom még a történetünkről, fejlesztésekről, tanulásról, fontos információkról és az elengedhetetlen motivációról szóló cikkgyűjteményeket is.


Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

AZ UNIÓS TÖRVÉNYEK ÉRTELMÉBEN KÉREM, ENGEDÉLYEZZE A SÜTIK HASZNÁLATÁT VAGY, ZÁRJA BE AZ OLDALT. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás