Ez az utolsó előtti év az érettségi előtt sok dilemmát hozott:
- Miből érettségizzünk angol helyett?
- Hová tanuljunk tovább?
- Milyen Egyetemet, Főiskolát, OKJ képzést válasszunk?
- Mire lesznek elegek a feltételezhető pontjaink?
- Milyen változások jöhetnek, érintenek jövőre?
Elnézést a királyi többesért, de diszlexiás gyermeket nevelő szülőként, ez nem meglepő. Hiszen sorstársaim tudják, hogy ha sikerült jó kapcsolatot kialakítani gyermekünkkel, akkor szimbiózisban élünk és tanulunk, mert egymásra számíthatunk. Mindezt olyan őszintén, ahogy más esetben nem biztos, hogy így lenne. (Ezt onnan tudom, hogy a testvérével nem sikerült így együtt tanulni ).
Most volt egy kis szünet, amikor Én is töltődhettem erre az újabb nagy megmérettetésre, de az idei évvel elkezdődött az érettségire való készülés és a továbbtanulási hajrá.
Már a félévi jegyeket sem hanyagolta el, hogy ne kelljen javítani év végéig. Az év végi jegyek ugyanis már beleszámítanak a továbbtanulásba, illetve az az egy tanult természettudományos tárgy, amit legalább 2 évig tanultak.
Miből érettségizzünk angol helyett?
Ez okozott a legtöbb fejtörést. A japánt szerettük volna, de az Osztályfőnökünk javaslatára (aki az angolt tanítja), már mi is úgy látjuk, hogy ez nem jó ötlet. Mivel terveink közt szerepel Főiskolára továbbtanulni, ezért kérdésessé teszi a későbbi nyelvvizsga alóli felmentést, ami most egyébként is a legnagyobb problémát okozza a bejutáshoz.
Ezért arra jutottunk, hogy ezt nem kockáztatjuk meg. De hogy ne vesszen el a sok év munkája, ezért mindenképpen megpróbál tenni minimum egy alapfokú nyelvvizsgát japánból.
Eddig úgy nézz ki, hogy informatikának egy másik szakából fog angol helyett idén előrehozott érettségit tenni, ezt találtuk a leghasznosabbnak a továbbtanulás szempontjából is.
Hová tanuljunk tovább?
Az informatika irányát céloztuk meg. A lehetőségek:
- gazdasági informatikus
- mérnökinformatikus
- programtervező informatikus.
A gazdasági informatikus lenne a legjobb megoldás, mert a matematikát szereti és jó is benne. A mérnökinformatikus szak azért szimpatikus, mert szerteágazóbb tudást ad és némileg felhasználhatja a kreativitását is, ahogy a programtervező informatikus szakon is, de ide lényegesen nehezebb bejutni, mert kevés helyen tanítják. A mérnökinformatikus szaknál viszont fizikát is kell tanulnia, ami nem biztos, hogy menne.
Nem csak bejutni, hanem bent maradni is tudni kell egy főiskolára, egyetemre. Ezért fontos megnézni milyen tárgyakat fognak tanulni.
Melyik Egyetemet, Főiskolát válasszuk?
Helyileg Budapestet céloztuk meg, mert az van a lakóhelyünkhöz a legközelebb, mivel a segítségemre nagy valószínűséggel továbbra is szüksége lesz. Elsősorban államilag támogatott szakokat célzunk meg, de mivel nem sok esély van rá, ezért megfizethetőbb szakokat, iskolákat is nézünk. A távoktatás lehetőségét is számba vesszük.
A Felnőtt és Serdülő Diszlexia Központ cikke szerint Budapesten két Egyetem elfogadó és felkészült a diszlexiások számára a Semmelweis- és Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Az utóbbi indít ugyan mérnökinformatikus szakot, de a tavalyi 395 ponthatára nem kecsegtet túlzott reménnyel bennünket.
OKJ képzést vagy felsőfokú szakképzést válasszunk?
Én mindenképpen a felsőfokú szakképzést ajánlom, mert vannak Főiskolák és Egyetemek, akik a saját felsőfokú szakképzésének a kreditértékeit beleszámítják a főiskolai tanulmányba, amennyiben ugyanarra a szakra és ugyanabba az iskolába jelentkeznek alapképzésre.
Ezzel esélyt adunk arra, hogy akár később főiskolát is végezzünk. Természetesen ezt jó előre le kell informálni, azaz érdemes minden iskolát felhívni, ahova szeretnénk tovább tanulni.
Az sem hátrány, hogy a felvételinél a kötelező emelt érettségit 2020-tól kiválthatjuk vele 🙂
Mire lesznek elegendők a feltételezhető felvételi pontjaink?
Természetesen már a felvi.hu kalkulátora segítségével megpróbáltunk becsléseket tenni, ami azt jelenti, hogy kétséges is lehet, hogy elérjük a minimum ponthatárt (280 pont), ezért a felsőfokú szakképzést lehetőségét is számba vesszük, ahol általában 240 ponttól lehet jelentkezni. Az esélyegyenlőségért járó 40 többletpont jár a diszlexiásoknak, erről bővebben később írok.
Milyen változások várnak ránk jövőre, mit hoz az a bizonyos 2020-as törvénymódosítás?
2020-tól kötelezővé válik a felsőfokú felvételihez az egy tantárgyból emelt érettségi vagy egy felsőfokú oklevél, illetve a rettegett középfokú nyelvvizsga. Mennyiben érinti ez azokat a diszlexiásokat, akiket eddig felmentettek idegen nyelv alól? Ebből a cikkből megtudhatod.
Az elkövetkező időszakban minden információnak részletesen utána járok, ami az érettségihez és a lehetséges továbbtanuláshoz szükséges, illetve ami a diszlexiásokat érinti. Úgy érzem, van minek utána nézni, mivel elég hiányosak az interneten fellelhető információk.
Az iskola igazgató-helyettessel is beszéltem, de sajnos a továbbtanulással kapcsolatban kevés információval rendelkeznek, de elmondta minek hol érdemes utána járni. Nos, ezt teszem azóta is.
Tartsatok velem az elkövetkező időszakban is. Hiszen gyermekünk jövője a tét!
Nézz be máskor is, legyen szép napod!
A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz. Figyelmedbe ajánlom még a történetünkről, fejlesztésekről, tanulásról, fontos információkról és az elengedhetetlen motivációról szóló cikkgyűjteményeket is.