Jöjjön a legnagyobb érzelmi hullámvasút az életében, a kisiskoláskor, amikor hivatalosan is diszlexiás lett. (A címek egy-egy cikket takarnak, melyre kattintva elolvashatod a teljes bejegyzést, ami bővebben érdekel.)
Izgatottan vártuk, mint a legtöbben, az első év az iskolában mérföldkő minden gyermek és szülő életében.
- A tanítónőnk nagyon szimpatikus volt és hamar megtalálták a közös hangot a kislányommal.
- Természetesen a napi 4 tanórai foglalkozás nagyon kimerítette őt, hiszen az óvodában szinte semmi sem volt
Házi feladat közben mozgásos játék
Amíg csak a szóelemeket tanultuk írni még mondhatni úgy-ahogy ment – bár sok mindent fordítva írt – de amint elkezdték tanulni a betűket, mintha elvágták volna.
- Szó szerint alig tudtam rávenni, hogy leüljön leckét írni, ekkor találtam ki, hogy minden sor után megkereshet egy eldugott jákékot (gyümölcsöt, nasit).
- Így már, ha nem is gyorsan, de legalább haladtunk.
- Mint kiderült ez tipikus diszlexiás tünet, izeg mozog, mert a gondolkodáshoz több oxigénre van szüksége az agyának.
- Majd elkövetkezett a betűk összeolvasása, ami nem igazán jött össze.
- Fájlalta a hasát, nem akart iskolába menni, folyton fáradt volt.
Mivel tudtam, hogy nincs valami rendben, ahogy a tanárnő is, ezért a Pedagógiai Szakszolgálathoz irányítottak minket vizsgálatra az iskolából diszlexia gyanújával 🙁
Az kislányom szakvéleményének fontosabb részeit itt olvashatod, hátha ez segít felismerni a diszlexiát, diszgráfiát.
- Melyben leírták az előzményeket (rohamszülés, kúszás-mászás hiánya stb.) Majd a kiugró képességeit és a problémákat is, mint pl. a betű, szó, szótag cseréket olvasásnál, vagy pl. a diktáláskori írás nehézségeit.
- Összegzésként a diszlexia-diszgráfia vizsgálat eredményei alapján a kislány súlyos diszlexiás-, diszgráfiás tünetekkel rendelkezik.
Ezért javasolják a Tanulási Képességet Vizsgáló Bizottság vizsgálatát, továbbá az intenzív diszlexia-reedukációs terápiát (az iskolában működő fejlesztő csoportban).
Amikor közölték, hogy súlyos diszlexiás és diszgráfiás, egy világ omlott össze bennem.
- Akkor, abban a percben csak a tehetetlen dühöt éreztem, mit csináltam rosszul, vagy a tanárok, az óvónők, a Nevelési Tanácsadó, na és a fejlesztőpedagógus, aki felmérte?
- Talán másik iskolába kellett volna vinnem, vagy visszatartanom egy évet? Ekkor kezdődött az önmarcangolás időszaka.
- Majd el kellett dönteni, hogy évet ismételjen, vagy a nyár nagy részét felzárkóztatással töltsük. Mivel érzelmileg döntöttünk, szerette a tanárát és a társait, ezért maradt a nyári gyakorlás.
A nyár gyakorlással telt
Felvettük a küzdelmet a lemaradással és a nyarunk nagy részét a gyakorlásnak szenteltük, de igyekeztünk közben kikapcsolódásokkal tarkítani.
A fejlesztő csoport és a Meixner módszer áldásos hatása
Mindenesetre a fejlesztő csoportban való kis létszám és a Meixner Ildikó általi módszer, a lassabb haladás sokat segített.
- Egyre kevesebbet fájlalta a hasát, szívesebben járt iskolába.
- Ekkor akadtunk a diszlexiás szemüvegre, ami hatalmas önbizalmat adott neki, nem úgy mint a magán logopédus, aki nagy csalódás volt.
- 3. osztályba már csak fejlesztésre járt órák után, majd kiderült, hogy már ez se lesz jövőre, ezért nehéz döntést hoztunk. Másik iskolát kerestünk neki.
Iskola keresése
Speciális iskola a Meixner Általános iskola, sajnos nagyon messze volt tőlünk, a Waldorf Iskola összes vállalását pedig nem tudtuk teljesíteni.
- Ekkor néztem meg jobban a fiam Középiskoláját, ami Általános Iskola is egyben.
- Kiderült, hogy ez a legjobb, legmodernebb állami iskola a környéken. Kis létszámmal, differenciált oktatással, fejlesztéssel még a középiskolában is, illetve a tanító gyógypedagógiai végzettségű.
Mivel a szomszéd településen volt, ezért a testvére jogán sikerült csak bekerülnie, hatalmas volt a boldogság. Így kicsit könnyebb volt a búcsú is a tanároktól és az osztálytársaitól.
A nyáron pedig rátaláltunk a terápiás lovaglásra egy nyílt nap keretében, ami annyira megtetszett, hogy szeptemberben már nemcsak az új iskolát, de a hőn áhított lovaglást is várhattuk.
Az új iskolában sok kellemes meglepetés várta, az életünk teljesen megváltozott és már örömmel járt iskolába.
- Az évnyitón már meg is találta az új barátnőjét, aki éppen akkor a Waldorf Iskolából érkezett.
- Egész napos iskolában új élet várt minket, nem volt otthoni házi feladat, a könyveket se kellett cipelni, a hétvégére is alig kaptak feladatot.
- Furulyázni és néptáncolni tanult
- A tanító nénik soha nem olvastatták őt hangosan, erre ott voltak a fejlesztő órák, illetve nagyon odafigyeltek, hogy aki kicsit is más azt elfogadtassák. Lám így is lehet!
Terápiás lovaglás
- Az iskolával együtt elkezdődött a terápiás lovaglás, amit annyira várt. Mint kiderült a lovasoktató gyógypedagógus is egyben.
- A gyógypedagógiai lovaglás egy alacsonyabb lófajtán való ügyességi fejlesztés. Láttam madzag fűzés, karika dobálást, egy vödör vizet szállítani A pontból B pontba, célba dobni – mindezt lóháton.
- Aztán jöttek az egyre nehezedő gyakorlatok: háttal ülve lovagolni, egy kézzel, kéz nélkül, térdelve, különböző gyakorlatsorokat végezve, majd felálva.
- Bátran állíthatom, hogy ez volt a legnagyobb élmény lányom életében, hiszen imádta a lovakat és ezt cseppet sem fejlesztésnek élte meg. Ez egy jutalomjáték volt számára, hiszen ilyen boldognak sose láttam. Ami utólag is mondhatom a legtöbbet segített az olvasásban és az önbizalmának növelésében.
Szeptemberben az új iskolában máris megkérték a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottság vizsgálatát, amire következő év februárjában került sor.
Ebben a bejegyzésemben részletesen leírtam hol és hogyan történt pontosan a (pszichológiai, pedagógiai, olvasási) vizsgálat olvasd el, ha érdekel.
Hát megkaptuk a hivatalos papírt, miszerint sajátos nevelési igényű diszlexiások vagyunk.
- Némi javulás már észlelhető a vizsgálat eredményében, illetve feltűnt, hogy diszgráfiás státuszt nem kaptunk, s hogy a nyelvtanunk javult.
- Amit Én észrevettem, hogy a rövidebb szövegek olvasásánál, már határozottan érti amit olvas, ez már hatalmas eredménynek számított.
- A vizsgálat végén behívott a gyógypedagógus, hogy elmondja a vizsgálat eredményét és azt javasolta, hogy a hosszabb lélegzetű anyagokat nyugodtan olvassam fel neki, mert az olvasás olyan fárasztó számára, hogy a megértésére már nem jut elég figyelme.
- Igazából már eddig is ezt tettem, de a megerősítés mindenképpen jól esett.
Összességében pozitívnak értékeltem, mert most már tudtam, hogy jó irányban haladunk. Ezek szerint az új iskolának és a terápiás lovaglásnak máris van eredménye. 🙂
Összegzés
Összegezve a kisiskoláskort, amilyen gyötrelmes volt az első fele, annál fantasztikusabb sikerült a másik.
- Persze volt hasonlítási alap, és ez mind állami iskolákon belül, ráadásul két szomszédos városban, ami igazán elgondolkodtató.
- Ha van egy jó módszer, azt miért nem alkalmazzák mindenhol? A kérdés csak költői természetesen.
Nézz be máskor is, legyen szép napod!
A Blog 5. születésnapja alkalmából elindítottam a Patreon (támogatói) oldalamat , ahol lehetőséged van támogatni a munkámat egy jelképes összeggel, amennyiben hasznosnak találod és lehetőséged van rá.
Köszönöm, hogy itt vagy! 🙂
A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz. Figyelmedbe ajánlom még a történetünkről, fejlesztésekről, tanulásról, fontos információkról és az elengedhetetlen motivációról szóló cikkgyűjteményeket is.