A kisiskoláskor, hivatalosan is diszlexiás

Jöjjön a legnagyobb érzelmi hullámvasút az életében, a kisiskoláskor, amikor hivatalosan is diszlexiás lett.  (A címek egy-egy cikket takarnak, melyre kattintva elolvashatod a teljes bejegyzést, ami bővebben érdekel.)

Első év az iskolában

Izgatottan vártuk, mint a legtöbben, az első év az iskolában mérföldkő minden gyermek és szülő életében.

  • A tanítónőnk nagyon szimpatikus volt és hamar megtalálták a közös hangot a kislányommal.
  • Természetesen a napi 4 tanórai foglalkozás nagyon kimerítette őt, hiszen az óvodában szinte semmi sem volt

Házi feladat közben mozgásos játék

Amíg csak a szóelemeket tanultuk írni még mondhatni úgy-ahogy ment – bár sok mindent fordítva írt – de amint elkezdték tanulni a betűket, mintha elvágták volna.

  • Szó szerint alig tudtam rávenni, hogy leüljön leckét írni, ekkor találtam ki, hogy minden sor után megkereshet egy eldugott jákékot (gyümölcsöt, nasit).
  • Így már, ha nem is gyorsan, de legalább haladtunk.
  • Mint kiderült ez tipikus diszlexiás tünet, izeg mozog, mert a gondolkodáshoz több oxigénre van szüksége az agyának.
  • Majd elkövetkezett a betűk összeolvasása, ami nem igazán jött össze.
  • Fájlalta a hasát, nem akart iskolába menni, folyton fáradt volt.

Mivel tudtam, hogy nincs valami rendben, ahogy a tanárnő is, ezért a Pedagógiai Szakszolgálathoz irányítottak minket vizsgálatra az iskolából diszlexia gyanújával 🙁

Az kislányom szakvéleményének fontosabb részeit itt olvashatod, hátha ez segít felismerni a diszlexiát, diszgráfiát.

  • Melyben leírták az előzményeket (rohamszülés, kúszás-mászás hiánya stb.) Majd a kiugró képességeit és a problémákat is, mint pl. a betű, szó, szótag cseréket olvasásnál, vagy pl. a diktáláskori írás nehézségeit.
  • Összegzésként a diszlexia-diszgráfia vizsgálat eredményei alapján a kislány súlyos diszlexiás-, diszgráfiás tünetekkel rendelkezik.

Ezért javasolják a Tanulási Képességet Vizsgáló Bizottság vizsgálatát, továbbá az intenzív diszlexia-reedukációs terápiát (az iskolában működő fejlesztő csoportban).

Amikor közölték, hogy súlyos diszlexiás és diszgráfiás, egy világ omlott össze bennem. 

  • Akkor, abban a percben csak a tehetetlen dühöt éreztem, mit csináltam rosszul, vagy a tanárok, az óvónők, a Nevelési Tanácsadó, na és a fejlesztőpedagógus, aki felmérte?
  • Talán másik iskolába kellett volna vinnem, vagy visszatartanom egy évet? Ekkor kezdődött az önmarcangolás időszaka.
  • Majd el kellett dönteni, hogy évet ismételjen, vagy a nyár nagy részét felzárkóztatással töltsük. Mivel érzelmileg döntöttünk, szerette a tanárát és a társait, ezért maradt a nyári gyakorlás.

A nyár gyakorlással telt

Felvettük a küzdelmet a lemaradással és a nyarunk nagy részét a gyakorlásnak szenteltük, de igyekeztünk közben kikapcsolódásokkal tarkítani.

A fejlesztő csoport és a Meixner módszer áldásos hatása

Mindenesetre a fejlesztő csoportban való kis létszám és a Meixner Ildikó általi módszer, a lassabb haladás sokat segített. 

  • Egyre kevesebbet fájlalta a hasát, szívesebben járt iskolába. 
  • Ekkor akadtunk a diszlexiás szemüvegre, ami hatalmas önbizalmat adott neki, nem úgy mint a magán logopédus, aki nagy csalódás volt.
  • 3. osztályba már csak fejlesztésre járt órák után, majd kiderült, hogy már ez se lesz jövőre, ezért nehéz döntést hoztunk. Másik iskolát kerestünk neki.

Iskola keresése

Speciális iskola a Meixner Általános iskola, sajnos nagyon messze volt tőlünk, a Waldorf Iskola összes vállalását pedig nem tudtuk teljesíteni. 

  • Ekkor néztem meg jobban a fiam Középiskoláját, ami Általános Iskola is egyben.
  • Kiderült, hogy ez a legjobb, legmodernebb állami iskola a környéken. Kis létszámmal, differenciált oktatással, fejlesztéssel még a középiskolában is, illetve a tanító gyógypedagógiai végzettségű. 

Mivel a szomszéd településen volt, ezért a testvére jogán sikerült csak bekerülnie, hatalmas volt a boldogság. Így kicsit könnyebb volt a búcsú is a tanároktól és az osztálytársaitól. 

A nyáron pedig rátaláltunk a terápiás lovaglásra egy nyílt nap keretében, ami annyira megtetszett, hogy szeptemberben már nemcsak az új iskolát, de a hőn áhított lovaglást is várhattuk. 

Az új iskolában sok kellemes meglepetés várta, az életünk teljesen megváltozott és már örömmel járt iskolába.

  • Az évnyitón már meg is találta az új barátnőjét, aki éppen akkor a Waldorf Iskolából érkezett.
  • Egész napos iskolában új élet várt minket, nem volt otthoni házi feladat, a könyveket se kellett cipelni, a hétvégére is alig kaptak feladatot.
  • Furulyázni és néptáncolni tanult
  • A tanító nénik soha nem olvastatták őt hangosan, erre ott voltak a fejlesztő órák, illetve nagyon odafigyeltek, hogy aki kicsit is más azt elfogadtassák. Lám így is lehet!

Terápiás lovaglás

  • Az iskolával együtt elkezdődött a terápiás lovaglás, amit annyira várt. Mint kiderült a lovasoktató gyógypedagógus is egyben.
  • A gyógypedagógiai lovaglás egy alacsonyabb lófajtán való ügyességi fejlesztés. Láttam madzag fűzés, karika dobálást, egy vödör vizet szállítani A pontból B pontba, célba dobni – mindezt lóháton.
  • Aztán jöttek az egyre nehezedő gyakorlatok: háttal ülve lovagolni, egy kézzel, kéz nélkül, térdelve, különböző gyakorlatsorokat végezve, majd felálva.
  • Bátran állíthatom, hogy ez volt a legnagyobb élmény lányom életében, hiszen imádta a lovakat és ezt cseppet sem fejlesztésnek élte meg. Ez egy jutalomjáték volt számára, hiszen ilyen boldognak sose láttam. Ami utólag is mondhatom a legtöbbet segített az olvasásban és az önbizalmának növelésében.

Szeptemberben az új iskolában máris megkérték a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottság vizsgálatát, amire következő év februárjában került sor.

Ebben a bejegyzésemben részletesen leírtam hol és hogyan történt pontosan a (pszichológiai, pedagógiai, olvasási) vizsgálat olvasd el, ha érdekel.

Hát megkaptuk a hivatalos papírt, miszerint sajátos nevelési igényű diszlexiások vagyunk.

  • Némi javulás már észlelhető a vizsgálat eredményében, illetve feltűnt, hogy diszgráfiás státuszt nem kaptunk, s hogy a nyelvtanunk javult.
  • Amit Én észrevettem, hogy a rövidebb szövegek olvasásánál, már határozottan érti amit olvas, ez már hatalmas eredménynek számított.
  • A vizsgálat végén behívott a gyógypedagógus, hogy elmondja a vizsgálat eredményét és azt javasolta, hogy a hosszabb lélegzetű anyagokat nyugodtan olvassam fel neki, mert az olvasás olyan fárasztó számára, hogy a megértésére már nem jut elég figyelme.
  • Igazából már eddig is ezt tettem, de a megerősítés mindenképpen jól esett.

Összességében pozitívnak értékeltem, mert most már tudtam, hogy jó irányban haladunk. Ezek szerint az új iskolának és a terápiás lovaglásnak máris van eredménye.  🙂

Összegzés

Összegezve a kisiskoláskort, amilyen gyötrelmes volt az első fele, annál fantasztikusabb sikerült a másik.

  • Persze volt hasonlítási alap, és ez mind állami iskolákon belül, ráadásul két szomszédos városban,  ami igazán elgondolkodtató.
  • Ha van egy jó módszer, azt miért nem alkalmazzák mindenhol? A kérdés csak költői természetesen.

Nézz be máskor is, legyen szép napod!

A Blog 5. születésnapja alkalmából elindítottam a Patreon (támogatói) oldalamat , ahol lehetőséged van támogatni a munkámat egy jelképes összeggel, amennyiben hasznosnak találod és lehetőséged van rá.

Köszönöm, hogy itt vagy! 🙂

A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz. Figyelmedbe ajánlom még a történetünkről, fejlesztésekről, tanulásról, fontos információkról és az elengedhetetlen motivációról szóló cikkgyűjteményeket is.


Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

AZ UNIÓS TÖRVÉNYEK ÉRTELMÉBEN KÉREM, ENGEDÉLYEZZE A SÜTIK HASZNÁLATÁT VAGY, ZÁRJA BE AZ OLDALT. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás