A kisiskoláskor, hivatalosan is diszlexiás

Jöjjön a legnagyobb érzelmi hullámvasút az életében, a kisiskoláskor, amikor hivatalosan is diszlexiás lett.

Első év az iskolában

Izgatottan vártuk, mint a legtöbben, az első év az iskolában mérföldkő minden gyermek és szülő életében.

  • A tanítónőnk nagyon szimpatikus volt és hamar megtalálták a közös hangot a kislányommal.
  • Természetesen a napi 4 tanórai foglalkozás nagyon kimerítette őt, hiszen az óvodában szinte semmi sem volt

Házi feladat közben mozgásos játék

Amíg csak a szóelemeket tanultuk írni még mondhatni úgy-ahogy ment – bár sok mindent fordítva írt – de amint elkezdték tanulni a betűket, mintha elvágták volna.

  • Szó szerint alig tudtam rávenni, hogy leüljön leckét írni, ekkor találtam ki, hogy minden sor után megkereshet egy eldugott jákékot (gyümölcsöt, nasit).
  • Így már, ha nem is gyorsan, de legalább haladtunk.
  • Mint kiderült ez tipikus diszlexiás tünet, izeg mozog, mert a gondolkodáshoz több oxigénre van szüksége az agyának.
  • Majd elkövetkezett a betűk összeolvasása, ami nem igazán jött össze.
  • Fájlalta a hasát, nem akart iskolába menni, folyton fáradt volt.

Mivel tudtam, hogy nincs valami rendben, ahogy a tanárnő is, ezért a Pedagógiai Szakszolgálathoz irányítottak minket vizsgálatra az iskolából diszlexia gyanújával 🙁

Az kislányom szakvéleményének fontosabb részeit itt olvashatod, hátha ez segít felismerni a diszlexiát, diszgráfiát.

  • Melyben leírták az előzményeket (rohamszülés, kúszás-mászás hiánya stb.) Majd a kiugró képességeit és a problémákat is, mint pl. a betű, szó, szótag cseréket olvasásnál, vagy pl. a diktáláskori írás nehézségeit.
  • Összegzésként a diszlexia-diszgráfia vizsgálat eredményei alapján a kislány súlyos diszlexiás-, diszgráfiás tünetekkel rendelkezik.

Ezért javasolják a Tanulási Képességet Vizsgáló Bizottság vizsgálatát, továbbá az intenzív diszlexia-reedukációs terápiát (az iskolában működő fejlesztő csoportban).

Amikor közölték, hogy súlyos diszlexiás és diszgráfiás, egy világ omlott össze bennem. 

  • Akkor, abban a percben csak a tehetetlen dühöt éreztem, mit csináltam rosszul, vagy a tanárok, az óvónők, a Nevelési Tanácsadó, na és a fejlesztőpedagógus, aki felmérte?
  • Talán másik iskolába kellett volna vinnem, vagy visszatartanom egy évet? Ekkor kezdődött az önmarcangolás időszaka.
  • Majd el kellett dönteni, hogy évet ismételjen, vagy a nyár nagy részét felzárkóztatással töltsük. Mivel érzelmileg döntöttünk, szerette a tanárát és a társait, ezért maradt a nyári gyakorlás.

A nyár gyakorlással telt

Felvettük a küzdelmet a lemaradással és a nyarunk nagy részét a gyakorlásnak szenteltük, de igyekeztünk közben kikapcsolódásokkal tarkítani.

A fejlesztő csoport és a Meixner módszer áldásos hatása

Mindenesetre a fejlesztő csoportban való kis létszám és a Meixner Ildikó általi módszer, a lassabb haladás sokat segített. 

  • Egyre kevesebbet fájlalta a hasát, szívesebben járt iskolába. 
  • Ekkor akadtunk a diszlexiás szemüvegre, ami hatalmas önbizalmat adott neki, nem úgy mint a magán logopédus, aki nagy csalódás volt.
  • 3. osztályba már csak fejlesztésre járt órák után, majd kiderült, hogy már ez se lesz jövőre, ezért nehéz döntést hoztunk. Másik iskolát kerestünk neki.

Iskola keresése

Speciális iskola a Meixner Általános iskola, sajnos nagyon messze volt tőlünk, a Waldorf Iskola összes vállalását pedig nem tudtuk teljesíteni. 

  • Ekkor néztem meg jobban a fiam Középiskoláját, ami Általános Iskola is egyben.
  • Kiderült, hogy ez a legjobb, legmodernebb állami iskola a környéken. Kis létszámmal, differenciált oktatással, fejlesztéssel még a középiskolában is, illetve a tanító gyógypedagógiai végzettségű. 

Mivel a szomszéd településen volt, ezért a testvére jogán sikerült csak bekerülnie, hatalmas volt a boldogság. Így kicsit könnyebb volt a búcsú is a tanároktól és az osztálytársaitól. 

A nyáron pedig rátaláltunk a terápiás lovaglásra egy nyílt nap keretében, ami annyira megtetszett, hogy szeptemberben már nemcsak az új iskolát, de a hőn áhított lovaglást is várhattuk. 

Az új iskolában sok kellemes meglepetés várta, az életünk teljesen megváltozott és már örömmel járt iskolába.

  • Az évnyitón már meg is találta az új barátnőjét, aki éppen akkor a Waldorf Iskolából érkezett.
  • Egész napos iskolában új élet várt minket, nem volt otthoni házi feladat, a könyveket se kellett cipelni, a hétvégére is alig kaptak feladatot.
  • Furulyázni és néptáncolni tanult
  • A tanító nénik soha nem olvastatták őt hangosan, erre ott voltak a fejlesztő órák, illetve nagyon odafigyeltek, hogy aki kicsit is más azt elfogadtassák. Lám így is lehet!

Terápiás lovaglás

  • Az iskolával együtt elkezdődött a terápiás lovaglás, amit annyira várt. Mint kiderült a lovasoktató gyógypedagógus is egyben.
  • A gyógypedagógiai lovaglás egy alacsonyabb lófajtán való ügyességi fejlesztés. Láttam madzag fűzés, karika dobálást, egy vödör vizet szállítani A pontból B pontba, célba dobni – mindezt lóháton.
  • Aztán jöttek az egyre nehezedő gyakorlatok: háttal ülve lovagolni, egy kézzel, kéz nélkül, térdelve, különböző gyakorlatsorokat végezve, majd felálva.
  • Bátran állíthatom, hogy ez volt a legnagyobb élmény lányom életében, hiszen imádta a lovakat és ezt cseppet sem fejlesztésnek élte meg. Ez egy jutalomjáték volt számára, hiszen ilyen boldognak sose láttam. Ami utólag is mondhatom a legtöbbet segített az olvasásban és az önbizalmának növelésében.

Szeptemberben az új iskolában máris megkérték a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottság vizsgálatát, amire következő év februárjában került sor.

Ebben a bejegyzésemben részletesen leírtam hol és hogyan történt pontosan a (pszichológiai, pedagógiai, olvasási) vizsgálat olvasd el, ha érdekel.

Hát megkaptuk a hivatalos papírt, miszerint sajátos nevelési igényű diszlexiások vagyunk.

  • Némi javulás már észlelhető a vizsgálat eredményében, illetve feltűnt, hogy diszgráfiás státuszt nem kaptunk, s hogy a nyelvtanunk javult.
  • Amit Én észrevettem, hogy a rövidebb szövegek olvasásánál, már határozottan érti amit olvas, ez már hatalmas eredménynek számított.
  • A vizsgálat végén behívott a gyógypedagógus, hogy elmondja a vizsgálat eredményét és azt javasolta, hogy a hosszabb lélegzetű anyagokat nyugodtan olvassam fel neki, mert az olvasás olyan fárasztó számára, hogy a megértésére már nem jut elég figyelme.
  • Igazából már eddig is ezt tettem, de a megerősítés mindenképpen jól esett.

Összességében pozitívnak értékeltem, mert most már tudtam, hogy jó irányban haladunk. Ezek szerint az új iskolának és a terápiás lovaglásnak máris van eredménye.  🙂

Összegzés

Összegezve a kisiskoláskort, amilyen gyötrelmes volt az első fele, annál fantasztikusabbra sikerült a másik.

  • Persze volt hasonlítási alap, és ez mind állami iskolákon belül, ráadásul két szomszédos városban,  ami igazán elgondolkodtató.
  • Ha van egy jó módszer, azt miért nem alkalmazzák mindenhol? A kérdés csak költői természetesen.

Nézz be máskor is, legyen szép napod!

A Blog 5. születésnapja alkalmából elindítottam a Patreon (támogatói) oldalamat , ahol lehetőséged van támogatni a munkámat egy jelképes összeggel, amennyiben hasznosnak találod és lehetőséged van rá.

Köszönöm, hogy itt vagy! 🙂

A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz. Figyelmedbe ajánlom még a történetünkről, fejlesztésekről, tanulásról, fontos információkról és az elengedhetetlen motivációról szóló cikkgyűjteményeket is.


“A kisiskoláskor, hivatalosan is diszlexiás” bejegyzéshez 1 hozzászólás

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

AZ UNIÓS TÖRVÉNYEK ÉRTELMÉBEN KÉREM, ENGEDÉLYEZZE A SÜTIK HASZNÁLATÁT VAGY, ZÁRJA BE AZ OLDALT. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás