- Tanulói jogok:
Egy segítő oldal diszlexiával "áldott" gyermekeknek és szüleiknek
AZ UNIÓS TÖRVÉNYEK ÉRTELMÉBEN KÉREM, ENGEDÉLYEZZE A SÜTIK HASZNÁLATÁT VAGY, ZÁRJA BE AZ OLDALT. További információ
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.
Tisztelt Diszmami!
Várkonyi Zsuzsanna vagyok Pápáról. Tanácsot szeretnék kérni. Eszter nevű gyermekem általános iskola második osztálya óta diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás, nagyon nehezen megy neki a matek. Általános iskolát túléltük, középiskolába jár, szakmát tanul, most végzős. Most vannak a vizsgák. A vizsgák megkezdése előtt adtunk be egy kérelmet hosszabb idő biztosítására, azt mondták csak ezt lehet kérni. De az eredeti szakvélemény alapján amit a veszprémi Pedagógiai szakszolgálat adott ki a szakvélemény alapján felmenthették volna akár angolból, akár matekból is. Azért nem tette meg az iskola, azzal indokolták, hogy kell a szakmai vizsgához a matek is és az angol is. A szakvéleményben az van, hogy szóbeli feleleteit részesítsék előnyben, és szóbeli feleletekkel ment is neki a három év. Most viszont az írásbeli vizsga nem sikerült. Mehet ugyan gyakorlati és szóbeli vizsgára. De a kérdésem az lenne,hogy nem javíthatná-e ki szóbeli felelettel az írásbelit, lehet-e emiatt benyújtani kérelmet, mert a szakképzési törvény szerint lehetett volna kérni az írásbeli helyett szóbeli feleletet, de nekünk ezt nem mondták. Válaszukat nagyon köszönöm.
Tisztelettel: Várkonyi Zsuzsanna.
Kedves Zsuzsanna!
Bár már a facebook oldalamon válaszoltam, de itt kicsit részletesebben írt a helyzetéről. Mindenképpen kérelmezném a szóbeli feleletet az igazgatótól a konkrét szakképzési törvényre való hivatkozással, mivel az járt volna. Amint írtam, ha ezt nem fogadnák el, kérném az Oktatási Jogok Biztosának segítségét. Azt nem teljesen értem, hogy miért nem mentették fel matekból és angolból, hiszen mi is informatikusnak tanulunk és mégis fel van mentve szakmai angolból is, ami nem befolyásolja a vizsgáját. Sajnos úgy látom iskolánként változik, ki hogy értelmezi a törvényt. A legjobb út, ha még vizsgák előtt a szakértő bizottság által egyértelműen megfogalmazott vizsgákra vonatkozó kérelemért folyamodunk, hogy az Önökhöz hasonló helyzetet elkerüljük. Remélem utólag is sikerül az érdekeiket érvényesíteni. Tisztelettel: Diszmami
Tisztelt Diszmami!
Nagyon szépen köszönöm a válaszukat.
Köszönettel: Várkonyi Zsuzsanna.
Diszgráfiás gyermek esetében az órai jegyzetet/vázlatot kérhetem-e a tanártól, hogy biztosítsa a gyermekemnek pl. e-mailben, fénymásolatban vagy
úgy, hogy írja bele a füzetébe? Ha igen, hol van erre jogszabály? Kérésemre a tanár azt válaszolta, hogy kérjük el egy szépen író osztálytárstól, mert neki erre nincs ideje. Az osztálytársakat viszont nem terhelhetem napi szinten ezzel. A tanár viszont kifejezetten a füzetbe leírt vázlatot kérdezi, ami nem egyezik teljes mértékben a könyvvel.
Sajnos nem találtam erre vonatkozó konkrét jogszabályt. Azt javaslom, hogy kérje meg a fejlesztő pedagógusát, aki javaslatot tehet hogyan segítse a szóban forgó pedagógus a gyermekét ebben a helyzetben. Gondolom, hogy amennyiben a vázlatot – amit lediktált a tanára – rögzítette valamilyen formában, akkor a kérése nem lehetetlen. A jogszabályok csak általánosságokat fogalmaznak meg, ezért sok múlik a pedagógusok jóindulatán. Nekünk bevált, hogy a fejlesztőnk segítségét kértük.