Szeptemberben az új iskolában kezdtünk, ahol megkérték a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottság vizsgálatát, amire következő év februárjában került sor. Azért fel kell készülni a sok várakozási időre, a pici váróhelyiségre, ami a Dohány utcait illeti Budapesten. Bár időpontot kapunk, de ki kell várni a sorunkat. Ha szerencsénk van még délelőtt ránk kerül a sor, mielőtt végképp elfáradna gyermekünk. Izgatottan vártuk a vizsgálat eredményét, mivel akkor már fél éve jártunk terápiás lovaglásra, vajon lett-e valami eredménye.
A vizsgálatsorozatot a PSZICHOLÓGIAI VIZSGÁLATTAL kezdték:
- melyen az általános fejlettségi szint megállapítására a WISCH-IV Gyermek-intelligenciatesztet alkalmazták, ahol megállapították, hogy „értelmi fejlődése életkori átlagának megfelel, mérőszáma IQ:104, százalékrangban kifejezve korosztályának 61%-ánál teljesít jobban.
- Az átfogó mentális képesség tesztje szerint megállapítható, hogy átlagon felüli színvonalon kezel praktikus cselekvéshez kötött helyzeteket. Verbális válaszadáshoz kötött feladatokat, illetve a Munkamemória indexhez és a Feldolgozási sebesség indexhez tartozó feladatokat életkori átlaga szerint végez.”
- Kiemelték még, hogy viselkedése vizsgálati helyzetben oldott, együttműködő, de kissé mozgékony. Feladattartása, figyelme igen fáradékony.
- Feladatmegértése viszont gyors, pontos. Motiváltsága a feladatvégzés iránt alacsonyabb szintű, munkatempója átlagos.
Ezt igazán jól esett olvasnom, hiszen a már észlelt problémák, amik szigorúan a diszlexia tüneteihez kapcsolhatók, azaz csakis az olvasás és az ezzel járó írásnehezítettséghez köthetők. Hiszen fejlettségi szintje átlagos, illetve vannak átlagon felüli képességei is. Vagyis számára a tanuláshoz az olvasás egy hibás kommunikációs csatorna, csakis a hallás alapján képes jól tanulni. Tehát számára fontos, hogy a tanár jól adja át az anyagot, mert egy diszlexiás főként „ebből él”. Itt jövünk mi szülők, hogy az otthoni tanulást megkönnyítsük neki, amire már számtalan lehetőség van, amit a tanulás rovatomban igyekszem, majd mind ismertetni.
PEDAGÓGIAI VIZSGÁLAT következett:
- „Megállapították, hogy a beszéde alakilag ép, szókincse, mondatalkotása az általános tájékozottsága életkora átlagánál magasabb szintű.” Ilyenkor az jut eszembe, hogy annyira mondják, hogy a diszlexiásoknak biztos nem olvastak elég mesét a szülei. Hát itt kell megcáfolnom, hogy ez nem minden esetben igaz! Üzenem, hogy az általánosításokkal nagyon vigyázni kell, az amúgy is lelkiismeret-furdalással küzdő szülőknek ez nagyon rosszul esik. Na de folytassuk:
- „Idői- téri tájékozódása kialakult. Vizuális észlelése, -figyelme gyengébb az elvárt szintnél. Logikai készsége, matematikai szabályalkotása megfelelő.”Hozzáteszem, hogy a jobb-bal irányokat még mindig téveszti, illetve matematikából mindvégig 5 volt, tehát több mint megfelelő.
Az OLVASÁSI VIZSGÁLAT (Meixner: Pipitér) alapján diszlexiás tünetek kimutathatóak („322/31 hiba).
- Tévesztései: betűcsere, szótagelhagyás, fordítás az olvasott szöveg értelmezését jelentősen befolyásolják. Szövegértése pontatlan és hiányos.
- Írásában diszlexiás tünetek kimutathatóak.Nyelvtani- grammatikai tudása megfelelő, melyet nyelvtani teszt kitöltésénél jól hasznosít. Tollbamondás esetén annyira koncentrál a szöveg pontos leírására, hogy a nyelvtani szabályok megtartására már nem marad elég figyelem.
ÖSSZEGZÉS:
- A kapott információk és elvégzett komplex vizsgálat alapján megállapítható, hogy a gyermek sajátos nevelési igényű.
- A megismerés és viselkedés fejlődésének tartós és súlyos rendellenessége miatt: a diszlexia tüneteit mutatja (SNI/a).
- Jelen státusz (BNO kód):
F.810 Az iskolai teljesítmény specifikus fejlődési rendellenességei/meghatározott olvasási zavar
(diszlexia)
P035 Rohamos szülés miatt érintett magzat és újszülött
JAVASLAT:
- Tanulmányait integráltan folytassa az általános iskolában az adott osztályfokon.
- Általános iskolai tanulmányai folyamán az írásbeli beszámoló szóbeli beszámolóval helyettesíthető, míg írásbeli önálló munka esetén hosszabb idő engedélyezése javasolt minden tárgy esetében. Helyesírásának méltányos elbírálása indokolt.
REHABILITÁCIÓS JAVASLAT:
Az 52.§/6. pontja értelmében: heti 2 órát használjon fel a rehabilitációs célú órakeret terhére szervezett diszlexia re-edukáció (szakemberszükséglet: gyógypedagógus/terapeuta) céljára.
Részletes javaslat:
- Figyelemkoncentrációs készség fejlesztése
- Vizuális figyelem fejlesztése
- Fokozott egyéni segítség az írásbeli feladatok, matematikai szöveges feladatok értelmezéséhez
- Rendszeres gyakorlás, önellenőrzés automatizálása
- Tanulási motiváció erősítése sikerélményekkel, rendszeres rövid gyakorlással
- Sport, mozgás, zene terápiás, fejlesztő hatásának kihasználása
- Tanulási technika kialakítása
Kontroll a következő év végén szükséges.
Hát megkaptuk a hivatalos papírt, miszerint sajátos nevelési igényű diszlexiások vagyunk. Némi javulás már észlelhető a vizsgálat eredményében, illetve feltűnt, hogy diszgráfiás státuszt nem kaptunk, s hogy a nyelvtanunk javult. Amit Én észrevettem, hogy a rövidebb szövegek olvasásánál, már határozottan érti amit olvas, ez már hatalmas eredménynek számított.
A vizsgálat végén behívott a gyógypedagógus, hogy elmondja a vizsgálat eredményét és azt javasolta, hogy a hosszabb lélegzetű anyagokat nyugodtan olvassam fel neki, mert az olvasás olyan fárasztó számára, hogy a megértésére már nem jut elég figyelme. Igazából már eddig is ezt tettem, de a megerősítés mindenképpen jól esett. Összességében pozitívnak értékeltem, mert most már tudtam, hogy jó irányban haladunk.
A történet folytatását itt olvashatod.
A blog Facebook oldalához ide kattintva csatlakozhatsz. Figyelmedbe ajánlom még a történetünkről, fejlesztésekről, tanulásról, fontos információkról és az elengedhetetlen motivációról szóló cikkgyűjteményeket is.
Nézz be máskor is, legyen szép napod!
“Tanulási Képességet Vizsgáló Központ szakértői véleménye” bejegyzéshez 3 hozzászólás